RESEARCH OF THE ELECTRIC SCOOTER DRIVE ENERGY TRANSFORMATION EFFICIENCY DEPENDING ON POWER SUPPLY AND LOAD

Authors

  • Mykola Yakovych Ostroverkhov Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine
  • Mykola Oleksandrovych Reutskyi Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine
  • Danylo Yaroslavovych Trinchuk Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20535/1813-5420.3.2017.117339

Keywords:

electric scooter, supercapacitor, energy efficiency, driving cycles

Abstract

In modern world society there is a tendency to decrease natural resources consumption. This leads to switch-over from the internal combustion engine vehicles to the electric vehicles. However, the electric drive system of the latter is not perfect as well, particularly due to high impedance of the independent power supply. So the efficiency of this system can be improved with the connection of supercapacitors in-parallel to the accumulator. This research, provided with the help of a computer model of the elec-tric drive, was made to analyze the effectiveness of utilizing supercapacitors in electric vehicles with independent power supply by testing the computer model on steady-state working modes as well as on the urban driving cycle. The obtained numeric result has shown the increasing of the electric drive efficiency caused by the including a supercapacitor to the drive power supply.

Author Biographies

Mykola Yakovych Ostroverkhov, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

д-р техн. наук, проф.,

Mykola Oleksandrovych Reutskyi, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

канд. техн. наук,

Danylo Yaroslavovych Trinchuk, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського»

аспірант

References

Cristina Pitorac. (2016). Using Li-Ion accumulators as traction batteries in the automotive industry. Cost reduction using ultra-capacitors. International Conference on Development and Application Systems, 212-218.

S. Butterbach, B. Vulturescu, G. Coquery, Ch. Forgez, G. Friedrich. (2010). Design of a supercapacitor-battery storage system for a waste collection vehicle. IEEE Vehicle Power and Propulsion Conference, 1-6.

Sanfeng Liu, Jun Peng, Liran Li, Xiaohui Gong, Honghai Lu. (2016). A MPC based energy management strategy for battery-supercapacitor combined energy storage system of HEV. 35th Chinese Control Conference, 8727-8731.

Zhi Yang, Fei Shang, Ian P. Brown, Mahesh Krishnamurthy. (2015). Comparative Study of Interior Permanent Magnet, Induction and Switched reluctance Motor Drives for EV and HEV Applications. IEEE Transactions on Transportation Electrification, 1/3, 245-254.

M. Ostroverkhov, M. Reutskyy, D. Trinchuk (2016). Study off operation modes of nonlinear electric circuit with independent power supply in vehicles by example of an electric scooter (Ukr). Problems of energy and resource saving in electrical systems. Science, education, and practice, 1, p. 75-77.

Reutskyi M., Trinchuk D., Deshko A. (2014). Supercapacitor usage in electric vehicle drives on the example of DC motor with independent excitation (Ukr). International Scientific-Engineering Conference of Young Scientists, Post-Graduates, Students. Modern Problems of Electric Power Engineering and Automatics.

Shidlovskyi A., Pavlov V., Popov A. (2008). Supercapacitor usage in independent accumulator electric vehicles. Technical electrodynamics (Rus), 4, 43-47.

Issue

Section

ENERGY EFFICIENCY AND ENERGY SAVINGS