ANALYSIS AVIATION TRANSPORT INFLUENCE ON ATMOSPHERE POLLUTION
DOI:
https://doi.org/10.20535/1813-5420.1.2014.133982Keywords:
air-port, atmosphere, air transport, emission of engines, ecological safety, ecological indexes, contamination, environment, noise, extrasAbstract
The problem of atmosphere contamination by air transport of Ukraine and generalized ways of it solution is a main question in this article. The primary purpose of the work was an analysis of jet engines emissions impact on the state of atmosphere in Ukraine, and also generalization of the ways for problem solving. Directions of atmosphere contamination diminishing are analyzed, their advantages and disadvantages are found out. It is stated that decision of the problem of atmospheric air contamination by air transport must be complex. Existed methods minimizing pollution of atmosphere are analyzed. However they can solve some certain task only and do not provide diminishing of harmful influence from all factors. The decision for investigated problem is offered via simultaneous restriction of four ecological indexes of jet engines emissions: chemical, construction, economic and introduction of alternative types of energy in aviation. The results of researches can be applied in sphere of ecology and environmental protection. The results of the work can be applied by experts-environmentalists, and also power engineering specialists as well as chematologists in area of rational use of aviation fuels.References
Airplane of Airbus A380. Ecological descriptions. Airline of «Emireyts», 2012.
Приложение 14 к Конвекции о Международной организации гражданской авиации. Воздушные судна – Монреаль, 2009. – 350 с. – [ICAO. Международные стандарты и рекомендуемая практика]. – Режым доступа: http:/www.aviadocs.net/icaodocs/Annexes/an14_v1_5ed_cons_ru.pdf.
Чирва, Л.А. Актуальні питання підвищення екобыобезпеки в аеропортах [Текст] / Л.А. Чирва, А.Э. Гай // IV-й всеукраїнський з’їзд екологів з міжнародною участю (Екологія/Ecology-2013), 25-27 вересня, 2013. Збірник наукових статей. – Вінниця: Видавництво- друкарня ДІЛО, 2013. – С. 65-67.
Ноздрин, В.И. Эффективность инициативных мер по снижению расхода топлива и загрязнения окружающей среды [Тескт] / В.И. Ноздрин // Проблемы безопасности полетов. – 2003. – No7. – С. 35-38.
Ehhat D.H., Rother F., Wather A. Sources and distribution of Nox in the upper troposhpere at nortem mid-latitudes // J. Geophys. Res. – 2008. – Vol. 97. – P.3725.
Программы создания и развития перспективных двигателей. Разработка экологически чистых двигателей в Германии / Экспресс – информация: «Авиационное двигателестроение». – 2010. - No5. – с. 1– 2.
Пивторак Р.М. Экологические ряды авиационных двигателей [Тескт] / Р.М. Пивторак, А.А. Пивторак // Вісник НАУ, 2008. – No3. – С. 302-305.
Makdonal'd A. J., Bennet R.R., Khinshou J. K., Barns M.U. Rockets with engines on a chemical fuel: influence on the environment // The Aerospace technique. – 2007. – P. 96.
Франчук Г.М. Екологічна оцінка впливу авіаційних транспортних процесів на якість компонентів
довкілля [Тескт] / Г.М. Франчук, А.М. Антонов, С.М. Маджд, Я.В. Загоруй // Вісник НАУ. – 2006. – No 1. – С. 184–190.
Франчук Г.М. Екологія, авіація і космос: підручник [Текст] / Г.М. Франчук, В.М. Ісаєнко. – К.: НАУ, 2010. – 456 с.
Франчук Г.М., Методика оцінки хімічного забруднення атмосферного повітря на основі аналізу стану атмосферних опадів в зоні аеропорту [Тескт] / Г.М. Франчук, Л.С. Кіпніс, С.М. Маджд // Наука і молодь. Приклад. сер.: Міжнар. наук. конф. студ. та молодих учених «Політ-2007». – К.: НАУ, 2007. – С.258–261.
Downloads
Issue
Section
License
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).