IMPROVED HIGH-FREQUENCY MODEL OF ASYNCHRON MOTOR

Authors

  • Vadym Volodymyrovych Chumak Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8401-7931
  • Oleksii Volodymyrovych Vyshnevskyi Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0001-7814-9030
  • Andrii Serhiiovych Stulishenko Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9982-9246
  • Yevhen Stanislavovych Ihnatiuk Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4675-8728

DOI:

https://doi.org/10.20535/1813-5420.3.2018.164026

Keywords:

high-frequency phenomena, capacitive effect, inter-circuit capacitance, vortex currents, impedance, current resonance

Abstract

Wave processes in electric machines are one of the least studied modes of their operation, but these processes significantly affect the work of inter-circuit and especially case-isolation. In this paper, the exact high-frequency model of the asynchronous motor is presented. The proposed model allows to analyze both phenomena, as high-frequency up to several megahertzas, due to static nutrition, and low-frequency phenomena, which are usually analyzed with the help of quantitative characteristics of the engine. The high frequency model obtained with the help of time and frequency analysis can vary in a wide range of ts of magnitude and phase of phase-to-ground and phase-to-neutral impedances performed in the frequency range from 1 kHz up to 1 MHz. The adopted parameter-identification procedure, based on a Kaganovs metod data fitting, is reported in detail together with the estimated parameters[4]. The proposed model represents a simple solution to the analysis of HF ac motor drive problems linked to conducted EMI, and its validity has been recognized by other researchers. A comparison of experimental and modeled frequency characteristics for the 4A80A4 engine is presented.

References

S. Ogasawara and H. Akagi, 1996, “Modeling and damping of high frequency leakage currents in PWM Inverter fed AC motor drive system,” IEEE Transactions on Industry Application, Vol. 32, No. 5, pp. 1105–1113.

Adjustable Speed Electrical Power Drive Systems—Part 3: EMC Product Standard Including Specific Test Methods, IEC 61800-3, 1996-09

Ю. К. Горбунов. Высокочастотная диагностика изоляции обмоток электрических машин: автореферат - Новосибирск, 199. - С 21-25.

З. Г. Каганов. Электрические цепи с распределенными параметрами и цепные схемы. Москва энергоатомиздат 1990. - С 123-128.

A. Boglietti; Cavagnino A.; M. Lazzari (2007). Experimental High-Frequency Parameter Identification of AC Electrical Motors. Politecnico di Torino, Dipartimento di Ingegneria Elettrica Industriale, C.so Duca degli Abruzzi, 24 10129 Torino, Italy.

З. Г. Электрические схемы с распределенными параметрами и цепные схемы. – Новосибирск, 1964. С 91-95.

Issue

Section

MONITORING, DIAGNOSTICS AND MANAGEMENT BY ENERGY PROCESSES AND EQUIPMENT