THERMODYNAMIC ANALYSIS OF THE PROCESS RELATED TO LIQUEFIED PROPANE INJECTION TO INTERNAL COMBUSTION ENGINE

Authors

  • Valerii Heorhiiovych Petrenko Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine
  • Andrii Serhiiovych Solomakha Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine
  • Petro Oleksiiovych Barabash Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.20535/1813-5420.2.2015.60571

Keywords:

internal combustion engine, liquefied petroleum gas (LPG), gas fuel system for ICE

Abstract

The paper is dedicated to a research into the process of liquefied gas injection to the inlet manifold of the internal combustion engine working on a steady-state mode from a perspective of classical thermodynamics. There has been developed a method for calculating the parameters of the gas-air mixture depending on initial parameters of air and liquefied petroleum gas – (LPG) at the engine inlet. The process of evaporation of liquefied propane, being injected to the inlet pipe of the internal combustion engine, has been reviewed. The influence of injected liquefied propane on the temperature of the charge and the cylinder filling, and therefore, on the engine energy performance has been shown. There have been done calculations for the two modes of the engine operation – full load and idle modes.

References

http://www.vialle.nl/.

Lejda K. Problemy zasilania wtryskowego ciekłym LPG w silnikach o zapłonie iskrowym / K.Lejda, A. Jaworski // ARCHIWUM MOTORYZACJI. – 2009. – No1. – pp. 47-65.

Jaklinski P. The effect of LPG injector position on the SI engine operation / P.Jaklinski, L.Grabowski, M.Wendeker, J.Czarnigowski, P.Szczesny, G.Baranski, R.Sochaczewski // COMBUSTION ENGINES. – 2007. – No4(131). – pp.33-41.

Buczaj M. Kształtowanie sie cen paliwa lpg oraz ich zmienność w porównaniu z paliwem U95 w latach 2002-2011 // TECHNIKA TRANSPORTU SZYNOWEGO. – 2012. – No5. – pp.1695-1702.

Lejda K. The effect of injection timing parameters for liquid LPG fuel on selected operating parameters of the internal combustion engine / K. Lejda, A. Jaworski, A.Ustrzycki // COMBUSTION ENGINES. – 2007. – No3(130). – pp.16-26.

Piątkowski P. Testing of Ecological Properties of Spark Ignition Engine Fed with LPG Mixture / P. Piątkowski, T. Bohdal. // Rocznik Ochrona Środowiska. – 2011. – T13. – pp.607-618.

Автомобильные двигатели / Под общ. ред. Ховаха М.С. – М.: Машиностроение. – 1967. – 496 с.

Михайловский Г.А. Термодинамические расчеты процессов парогазовых смесей. – М.:Машгиз. – 1962. – 184с.

Соломаха А.С. Експериментальне дослідження розпилення перегрітої води // Східно-європейський журнал передових технологій. – 2013. – No1/8(61). – с.20-25

Дикий М.О. Тепломасообмін при випаровуванні крапель перегрітої води в повітряному потоці / М.О.Дикий, А.С Соломаха., В.Г.Петренко // Водний транспорт. – 2013. – No2(17). – с.18-24.

Биков Г.О. Автомобільні газонаповнювальні компресорні станції / Г.О.Биков, К.І.Капітанчук, М.С.Кулик, І.О. Орлов. – К.: Книжкове вид-во НАУ. – 2006. – 292с.

Стаскевич Н.Л. Справочник по сжиженным углеводородным газам / Н.Л.Стаскевич, Д.Я.Вигдорчик. – Л. Недра, 1986. – 543 с.

Published

2016-02-18

Issue

Section

ENERGY SYSTEMS AND COMPLEXES